اورولوژی روز

محلی برای انتشار مطالب مرنبط با اورولوژی

محلی برای انتشار مطالب مرنبط با اورولوژی

اورولوژی روز

اورولوژی زمینه ای ایست در موزد سلامت و درمان بیماری های کلیه، مجاری ادراری و تناسلی

بایگانی
آخرین مطالب

مثانه عصبی

سه شنبه, ۲۸ خرداد ۱۳۹۸، ۰۳:۱۱ ب.ظ

مثانه عصبی

منظور از مثانه عصبی چیست ؟ در این مقاله می خواهیم در مورد کارکرد مثانه و وعواملی که سبب ایجاد مثانه عصبی می شود توضیح دهیم .

کارکرد مثانه چیست؟

هر فردی دو کلیه دارد که نقش کلیه ها به عنوان دیالیزور است یعنی مواد سمی را از بدن دفع می کند و موادی که برای بدن لازم است از خون جذب می کند و دوباره وارد بدن می کند. موادی که برای ما موندشان سم است از طریق لوله حالب به داخل مثانه وارد می شود .

مثانه کیسه ای است که در حالت طبیعی به صورت خوابیده قرار دارد ،ترشحات مواد زائد از داخل مثانه دفع می شود و داخل کیسه می ریزد  در واقع مثانه دارای سیستم هوشمندی است که لحظه به لحظه پر شدن مواد زائد را به مغز گزارش می دهد .

مثانه در افراد بزرگسال ۲۰۰ سی سی حجم دارد و به همین دلیل است که ما می توانیم خودمان را ۲ الی ۳ ساعت نگه داریم تا تخلیه کنیم . مثانه شامل دو عصب به نام سمپاتیک که به مثانه حجم می دهد و عصب پاراسمپاتیک که وظیفه آن منقبض کردن است در واقع پاراسمپاتیک موتور مثانه است و سمپاتیک وقتی مثانه پر می شود گردن مثانه را سفت می کند تا مثانه به بیرون نریزد و بتوانیم ادرار را نگه داریم .

مثانه عصبی

مثانه عصبی

آیا وقتی احساس پر شدگی مثانه داریم ۵۰۰ سی سی پر شده است ؟

مسئله سلول های هوشمند در این جا مطرح است یک سری سلول های حسی داخل مثانه وجود دارد که اولین درک ادرار در یک فرد بزرگسال زمانی است  که ۱۲۰ سی سی در داخل کیسه ترشحات ریخته و در این جا سیگنالی ارسال می کند که در واقع اولین درک ادرار است در این جا است که ما احساس ادرار داریم و می توانیم خودمان را تا دو ساعت نگه داریم و بعد از آن زمانی که مثانه پر می شود دوباره سیگنال فرستاده می شود. در آخرین مرحله سیگنال وقتی مثانه پر می شود زمانی است که دیگر نیاز است فرد حتماً به دستشویی برود که حالت طبیعی است .

چه زمانی می گوییم مثانه عصبی است ؟

در حالت طبیعی ما با نوشیدن مایعات طبیعی هر ۲ ساعت دستشویی می رویم . در روز تا ۸ الی ۹ بار دستشویی می رویم و شب ها در صورتی که مایعات زیاد نوشیده باشیم امکان دارد یک یا دوبار از خواب بلند شویم در صورتی که خلاف این موارد باشد غیر طبیعی است  و نشانه های فردی است که دچار مثانه عصبی است .

چه عواملی سبب مثانه عصبی می شود ؟

  • سبک زندگی یکی از عواملی است که باعث می شود فرد دچار مثانه عصبی شود .
  • شایع ترین موارد این است که ما مثانه را به موقع تخلیه نکنیم .
  • برخی افراد وقتی تا احساس ادرار دارند سریع به دستشویی می روند و فرصتی به مثانه نمی دهند تا مثانه حجم بگیرد به همین دلیل زود زود رفتن به مثانه هم برای مثانه خوب نیست .
  • عامل بعدی یکی سری بیماری هایی است که منجر به مثانه عصبی می شود مانند سکته های مغزی ، تومورهای مغزی ، بیماری پارکینسون ، بیماری آلزایمر ، آسیب های نخاعی و افرادی که دیسک دارن و به موقع درمان نمی کنند ، بیماری MS که به تکرر ادرار و بی اختیاری ادرار منجر می شود ، بیماری دیابت (نوروپاتی ) ،بیماری های مادرزادی که در ستون فقرات مشکل ایجاد کرده است .

منبع: سایت متخصص خوب اورولوژی تهران : دکتر صفوی


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۸/۰۳/۲۸

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی