اورولوژی روز

محلی برای انتشار مطالب مرنبط با اورولوژی

محلی برای انتشار مطالب مرنبط با اورولوژی

اورولوژی روز

اورولوژی زمینه ای ایست در موزد سلامت و درمان بیماری های کلیه، مجاری ادراری و تناسلی

بایگانی
آخرین مطالب

ناباروری در مردان

جمعه, ۲۴ خرداد ۱۳۹۸، ۰۲:۱۷ ق.ظ

داشتن یک فرزند برای زوجین یک تجربه ساده و طبیعی است. اما برخی از زوجین برای داشتن فرزند با مشکل رو به رو هستند.

باروری مردان بر اساس میزان و کیفیت اسپرم تعیین می شود. اگر تعداد اسپرم مرد به میزان کمی باشد و یا دارای کیفیت پایینی باشد، ممکن است برای بارور کردن با مشکل رو به رو شود و در برخی از موارد نادر باروری غیر ممکن  باشد.

نازایی و یا ناباروری مردان، هنگامی تشخیص داده می شود که زوجین بعد از انجام آزمایشات مربوط، مشکل تولید اسپرمک مرد تشخیص داده شود.

درمان نازایی در مردان

درمان نازایی در مردان

ناباروری مردان چیست

ناباروری امروزه از جمله مشکلاتی است که زوجین را در گیر کرده است و در هر پنج زوج، یک زوج از طرف مرد دارای مشکل ناباروری هستند.

بیشترین علت ناباروری مردان، که نزدیک به ۲۰ درصد مردان را تشکیل می دهد، مشکل باروری با تعداد اسپرم کم در زمان انزال است. لازم به ذکر است که یک درصد مردان هیچ اسپرمی ندارند و نازایی دارند.

نشانه های ناباروری در مردان چیست

نمی توان از نظر ظاهری و جسمی نازایی مردان را بررسی نمود. بلکه با مراجعه به اورولوژ و انجام آزمایش های مربوطه می توان مقدار و کیفیت اسپرم را مشخص نمود. این آزمایشات باید توسط متخصص اورولوژی تجویز شود.

علت ناباروری مردان

علت ناباروری مردان صرافا به دلیل مشکل در میزان، کیفیت و انتقال اسپرم است. این مشکلات با انجام آزمایشات پزشکی مشخص می شود. در ادامه متخصص اورولوژی با بررسی آزمایشات و شرایط بیمار علت بیماری را جویا شده و درمان های مربوطه را آغاز می نماید.

بیشترین مردان با مشکل ایجاد اسپرم در بیضه خود رو به رو هستند و این امر سبب می شود تا نازایی در مردان ایجاد شود. همچنین ممکن است در این افراد تعداد اسپرم کم بوده و یا در ساخته شدن و انتقال به رحم مشکل دارد.

همانطور که گفته شده، مشکل انتقال اسپرم نیز در هر پنج مرد نابارور، یک مرد با این مشکل رو به رو است. از جمله مردانی که به واکتوزمی دچار شده اند نیز در این گروه قرار دارند.

دیگر علت ها ناباروری در مردان عبارتند از :

  • مشکلات جنسی که بر اسپرم و در زمان لقاح تاثیر می گذارد.
  • پایین بودن سطح هورمون تولید شده از هیپوفیز بر روی بثورات
  • آنتی بادی های اسپرم

دلایل شناخته شده ناباروری مردان

  • مکل تولید اسپرم
  • علت کروموزومی یا ژنتیکی
  • بیضه های بیضوی(از زمان تولد)
  • بروز عفونت
  • چرخیدن بیضه در اسکروتوم
  • واریکوسل
  • دارو ها و مواد شیمیایی
  • آسیب تابشی

دلایل ناشناخته ناباروری مردان

  • انسداد انتقال اسپرم
  • عفونت
  • مشکلات مربوط به پروستات
  • عدم وجود واز دفرنس
  • Vasectomy

   منبع : وب سایت دکتر مجید صفوی متخصص ارولوژی تهران 

جهت خواندن بقیه نوشته بر روی ادامه مطلب کلیک کنید

مشکلات جنسی

  • انزال Retrograde و زودرس
  • مشکلات نعوظ و انزال
  • عدم انزال
  • اختلال نعوظ
  • آسسیب نخاعی
  • جراحی پروستات
  • آسیب به اعصاب
  • مصرف برخی از دارو ها

مشکلات هورمونی

  • مشکلات تومور های هیپوفیز
  • کمبود مادرزادی LH / FSH
  • آندروژنی

آنتی بادی  های اسپرم

  • آسیب یا عفونت در اپیدیدیم
  • علت ناشناخته

سیستم تولید مثل مردان

سیستم تولید مثل مردانه از جنس بیضه ساخته شده است، یک سیستم مجرای (لوله) و دیگر غدد است که به مجاری باز می شود. مغز نقش مهمی در کنترل سیستم تولید مثل دارد.

غده هیبپوفیز و هیپوتالاموس که مغز قرار دارد، وظیفه کنترل و تولیدهورمون های مردانه و اسپرم را دارد.

درمان نازایی در مردان

درمان نازایی در مردان

آناتومی بدن مردان

بیضه ها

یک جفت غده تخم مرغی شکل هستند که در ساق پا و در نزدیکی آلت تناسلی و در خارج بدن وجود دارند. اسپرم ها و هومرون های جنسی مردان در این غده ها تشکیل می شود. برای ساخته شدن اسپرم حدود ۷۰ روز زمان لازم است. بعد از آزاد شدن اسپرم ها از بیضه ها، بین ۲ تا ۱۰ روز به طول می انجامد تا از طریق اپیدیدیم عبور کند.

در حین ارگاسم، با انقباض عضلات اسپرم ها با کمی مایعات دیگر و مایعات پروستات که برای محافظت اسپرم ها ساخته می شود و به محل تخلیه و برای آزاد شدن و انتقال آماده می شوند.

چه مشکلات ژنتیکی بر تولید و یا انتقال اسپرم اثر گذار است؟

در برخی از افراد، به دلیل تفاوت و تغییراتی که درکورموزوم ها اتفاق می افتد و یا به دلیل جهش ژنتیکی ممکن است تولید و انتقال اسپرم با مشکل رو به رو شود، سبب می شود تا مرد با مشکل نازایی رو به رو شود.

برخی از این مشکلات عبارتند از :

– ایرادات کروموزومی

۱-  سندرم Klinefelter

۲- Y حذف کروموزوم

۳- سایر مشکلات ژنتیکی، مانند سندرم داون

برای تعیین علت ناباروری مردان و علت آن باید اسپرم ها تحت بررسی قرار گیرد.

درمان نازایی در مردان

درمان نازایی در مردان

بررسی اسپرم ها به چه صورت می باشد؟

در آزمایشگاه بعد از دریافت اسپرم از مرد، این اسپرم ها در زیر میکروسکوپ و در آزمایشگاه مورد بررسی قرار گرفته و علت ناباروری مردان بررسی می شود. بعد از این بررسی راه های درمانی نیز مورد بررسی قرار گرفته و درمان شروع می شود.

در برخی از افراد، با ابتلا به سرطان و درمان هایی که در این خصوص انجام می شود، ممکن است در باروری مردان تاثیر گذار باشد و سبب شود تا فرد نابارور و یا نازا شود.

برخی از بررسی ها در خصوص نازایی مردان نشان می دهد که در برخی از مردان عواملی چون اختلالات ارثی، عدم تعادل در تولید هورمون های مردانه، اختلال در خون رسانی رگ ها در اطراف بیضه و یا شرایط عبور و  محل عبور اسپرم ها برای خارج شدن، می تواند بر میزان باروری مردان تاثیر بگذارد.

همچنین عملکرد جنسی مانند مشکل در انزال و یا حجم بسیار کم در مایع انزال، کم بودن میل جنسی و یا اختلال در نعوظ می تواند بر میزان ناباروری و نازایی اثر گذارد.

برخی دیگر از دلایل ناباروری در مردان نیز می تواند شامل :

  • درد، تورم یا یک توده در ناحیه بیضه
  • عفونت های زیاد
  • ناتوانی عملکردی
  • کاهش موی صورت و یا بدن از جمله موارد اختلالات کروموزومی و یا هورمونی است.
  • کم بود تعداد اسپرم، کمتر از ۱۵ میلیون اسپرم در هر میلی لیتر اسپرم

چه زمانی باید برای درمان به دکتر مراجعه نمود؟

در صورتی که به مدت یک سال از مقاربت منظم و به منظور بارداری، بارداری صورت نگیرد، باید حتما به پزشک مراجعه شود.

همچنین در برخی از مردان، پایین بودن عملکرد جنسی، پایین بودن عملکرد ناحیه جنسی

سابقه های جنسی و پروستات

مشکلات جنسی

انجام جراحی در کشاله ران، آلت تناسلی و یا اسکروتوم

درمان نازایی در مردان

درمان نازایی در مردان

علل پزشکی در ناباروری در مردان

مشکلات مربوط به نازایی مردان در خصوص مسائل پزشکی و بهداشتی می باشد که عبارتند از:

واریکوسل

واریکوسل به تورم رگ ها در حین تخیله بیضه ها گفته می شود. از جمله متداول ترین و شایع ترین علت نازایی مردان، واریکوسل است. علت بروز واریکوسل ناشناخته است. همچنین ممکن است به دلیل تغییر دمای بیضه، باعث کاهش کیفیت اسپرم می شود.

درمان واریکوسل

با مراجعه به متخصص اررولوژی، می توان واریکوسل را درمان نمود. بعد از درمان واریکوسل، تعداد اسپرم و عملکرد آن را بهبود می بخشد. همچنین در افرادی که از روش های کمکی و لقاح آزمایشگاهی برای درمان نازایی استفاده می کنند، می تواند بسیار کمک کننده باشد.

با بروز برخی از عفونت ها، عبور اسپرم ها با مشکل رو به رو می شود. به طور مثال در نحوه، نوع، کیفیت، سلامت و میزان تولید اسپرم تاثیر گذار است.

برخی از این عفونت ها شامل اپیدیدیم (اپیدیدیمیت) یا بیضه ها (ارچیت) و یا HIV است. با توجه به میزان بروز عفونت ها، ممکن است بیضه ها به طور دائمی آسیب ببیند ولی می توان، اسپرم ها را شاید بتوان بازیابی نمود.

به گفته دکتر صفوی برخی از افراد، با توجه به شرایط بهداشتی و فیزیکی ممکن است عقب نشینی انزال در افرادی که به بیماری های دیابت، آسیب های ستون فقرات، مصرف برخی از دارو ها، جراحی مثانه، پروستات و یا مجاری ادراری

مسائل مربوط به انزال انزال Retrograde زمانی اتفاق می افتد که اسپرم در حین ارگاسم وارد مثانه می شود به جای اینکه نوک آلت تناسلی را بوجود آورد. شرایط مختلف بهداشتی می تواند منجر به عقب نشینی انزال شود، از جمله این مسائل ابتلا به دیابت، آسیب های ستون فقرات، داروها و جراحی مثانه، پروستات یا مجرای ادراری است. زیرا برخی از مردان، با توجه به صدماتی که به نخاعان وارد شده است و یا به بیماری خاصی مبتلا شده اند، نمی توانند القا و انتقال مایع منی را انجام دهند. با این که در این افراد هنوز اسپرم تولدی می شود. در این گروه از افراد، می توان با روش های درمان ناباروری به راحتی این مشکل را برطرف کرد و درمان نمود.

آنتی بادی های اسپرم

برخی از مردان، ممکن است میزان اسپرم و تولید و کیفیت آن در سطح قابل قبولی باشد ولی به دلیل حمله آنتی بادی ها به اسپرم ها، نازایی بروز کند.

آنتی بادی ضد اسپرم، به سلول های سیستم ایمنی گفته می شود که به دلیل عدم شناسایی اسپرم ها و اشتباه در تشخیص آن ها به عنوان عامل خارجی، مضر شناخته می شود و جلوی القای اسپرم ها را می گیرد.

درمان نازایی در مردان

درمان نازایی در مردان

آیا نحوه زندگی بر اسپرم ها تاثیر گذار است؟

مصرف برخی از داروها و مواد مخدر

دکتر صفوی در خصوص نحوه کیفیت زندگی بیان می کند که، می توان با داشتم زندگی سالم، کیفیت اسپرم را افزایش داد. برخی از دلایل نازایی مصرف دارو، مصرف مواد مخدر غیر قانونی مانند استروئیدهای آنابولیک که باعث می شود تا عضلات بیشتر تحریک شده و رشد نماید و از عملکرد بیضه ها و تولید اسپرم کاسته شود.

همچنین مصرف کوکائین و یا ماری جوانا نیز می تواند باعث بروز نازایی در مردان شود.

مصرف الکل

افرادی که الکل و مشروبات الکی نیز مصرف می کنند، در معرض نازایی قرار دارند. زیرا مصرف الکل سبب می شود تا سطح تستوسترون که مهمترین هورمون مردانه است، کاهش یافته و کاهش این هورمون باعث کاهش تولید اسپرم و اختلال در نعوظ است.

افرادی که به بیماری های کبدی به دلیل مصرف بیش از حد الکل نیز مبتلا شده اند، نیز با مشکل نازایی رو به رو هستند.

سیگار کشیدن

سیگار کشیدن می تواند در زن و مرد باعث ایجاد نازایی شود. به دلیل رواج مصرف سیگار کشیدن در بین مردان، نازایی در مردان بیشتر است تا زنان. به دلیل مواد موجود در سیگار تعداد اسپرم در مردان کاهش یافته و بر باروری مرد تاثیر می گذارد.

استرس

تسرس از جمله مهمترین مواردی است که سبب می شود تا همه هورمون های بدن تحت تاثیر قرار گیرد. از جمله هومرون هایی که تحت تاثیر استرس است و ممکن است مشکلات زیادی را نیز ایجاد کند، تولید اسپرم است. اثرات استرس در طولانی مدت و به مرور زمان مشخص می شود.

چاقی

از جمله مواردی که برای درمان ناباروری مورد بررسی قرار می گیرد، چاقی است. زیرا چاقی تاثیر مستقیم بر روی تعداد اسپرم ها می گذارد و سبب ایجاد تغییرات در هورمونی شده که کاهش اسپرم را به همراه دارد.

شراط کاری و شغل

افرادی که در معرض مواد سمی هستند، ممکن است به نازایی دچار شوند. همچنین افرادی که شماغلی چون، جوشکاری و یا نشستن های طولانی مدت دارند به دلیل تغییر حالت آلت تناسلی و برگشت اسپرم ها به بیضه، سبب می شود تا نازایی اتفاق بیوفتد. زیرا در این افراد بیضه ها با کم تحرکی و اختلال باروری رو به رو هستند.

بیماری ها

از جمله عوارض برخی از بیماری ها از جمله، تومور ها و بیماری های مزمن مانند سلول های داسی شکل، مصرف برخی از دارو ها برای درمان بیماری ها مانند دارو های قبل و بعد از جراحی و یا رادیوتراپی برای درمان سرطان می تواند در ناباروری مردان موثر باشد.

برای درمان ناباروری در مردان کافی است تحت درمان و زیر نظر متخصص اورولوژی قرار گرفته تا با برطرف کردن بیماری و مشکلات مربوط به بیضه، آلت تناسلی و تولید اسپرم، مشکل ناباروری برطرف شود. آقای دکتر صفوی همواره در این خصوص می توان به افراد کمک کرده و راه های درمانی متفاوت با آخرین علوم روز دنیا به کار می گیرد تا این عارضه به راحتی درمان شود.

 برخی خدمات دکتر مجید صفوی متخصص اورولوژی عبارتند از :

سرطان مثانه

سرطان پروستات

ناباروری در مردان

سرطان کلیه

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۸/۰۳/۲۴

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی