اورولوژی روز

محلی برای انتشار مطالب مرنبط با اورولوژی

محلی برای انتشار مطالب مرنبط با اورولوژی

اورولوژی روز

اورولوژی زمینه ای ایست در موزد سلامت و درمان بیماری های کلیه، مجاری ادراری و تناسلی

بایگانی
آخرین مطالب

هیدروسل

دوشنبه, ۲۷ خرداد ۱۳۹۸، ۱۰:۰۵ ق.ظ

هیدروسل

هیدروسل، به معنای تجمع آب در کیسه بیضه می باشد، حدود ۱۰ درصد نوزادان پسر با این مشکل به دنیا می آیند. هیدروسل معمولا مشکلی برای بیضه ها ایجاد نمی کند، فاقد درد است، و بدون نیاز به اقدامات درمانی بهبود می یابد.

علت هیدروسل

ممکن است هیدروسل قبل از تولد کودک اتفاق بیفتد. در حالت طبیعی، و همزمان با رشد کودک، بیضه ها از حفره شکمی به داخل کیسه بیضه می افتند. هر کیسه بیضه، محتوی بیضه است و مایعی، اطراف بیضه را احاطه کرده است. با بسته شدن کیسه، مایع نیز جذب بیضه خواهد شد.

هیدروسل

هیدروسل

در برخی موارد، مایع بعد از بسته شدن کیسه، همان جا باقی می ماند. مایع درون کیسه در اولین سال زندگی جذب می شود، اما گاهی ممکن است کیسه بیضه همچنان باز بماند.

هیدروسل می تواند در سنین بالاتر و در اثر التهاب، عفونت و یا آسیب کیسه بیضه ایجاد شود.

علائم و نشانه های هیدروسل

هیدروسل، معمولا با درد همراه نیست. التهاب کیسه بیضه، یکی از شایع ترین علائم هیدروسل می باشد. در افراد بزرگسال ممکن است علائمی مانند احساس فشار در کیسه بیضه نیز مشاهده شود، که این حالت صبح ها بیشتر احساس می شود.

در صورتی که کودک از درد شدید در کیسه بیضه شکایت می کند، حتما نسبت به درمان اقدام نمایید، زیرا که می تواند نشانه ای باشد از پیج خوردگی بیضه، که با عوارضی مانند انسداد جریان خون به بیضه ها و نازایی در مردان همراه می باشد.

هیدروسل

هیدروسل

تشخیص هیدروسل

جهت تشخیص هیدروسل، متخصص اورولوژی به معاینه فیزیکی کیسه بیضه و بیضه می پردازد، تا از التهاب و وجود مایع در کیسه بیضه اطمینان یابد.

آزمایش خون و ادرار نیز جهت بررسی وجود عفونت، انجام خواهد شد. در برخی موارد، تست اولتراسوند جهت بررسی تومور، و یا علت التهاب کیسه بیضه نیز توصیه می شود.

درمان هیدروسل

در صورتی که نوزادی با هیدروسل به دنیا بیاید، این مشکل به مرور زمان برطرف خواهد شد. اما در صورت بزرگ شدن هیدروسل و یا عدم بهبودی، حتما به متخصص اورولوژی مراجعه کنید.

معمولا هیدروسل در بزرگسالان بعد از ۶ ماه، بهبود خواهد یافت. تنها در صورتی که هیدروسل منجر به بروز ناراحتی و یا فتق شود، جراحی نیاز می شود. جراحی به صورت سرپایی و با بی هوشی عمومی و یا موضعی انجام خواهد شد. در این شیوه جراحی، برش های کوچکی در ناحیه شکم و یا کیسه بیضه ایجاد، و هیدروسل برداشته می شود.

منبع: سایت متخصص خوب اورولوژی تهران : دکتر صفوی

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۸/۰۳/۲۷

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی